صورت جلسه ی گردهمایی سرگروه های رشته ی شیمی استان کرمانشاه /20  آبان 1387

باسمه تعالی

 

       صورتجلسه گروه آموزشی رشته / درس  : شیمی                             استان کرمانشاه

 

            تاریخ جلسه :20/8/87            ساعت: 11-9 صبح           

                محل جلسه: پژوهش سرای دانش آموزی       

 

مشروح مذاکرات :

        در تاریخ فوق جلسه گردهمایی سر گروه های شیمی نواحی و مناطق استان کرمانشاه طبق اعلام برنامه قبلی از طریق بخشنامه ارسال ،طبق دو مرحله زیر اجرا گردید.

بخش اول:

1- تلاوت آیاتی از قرآن کریم و اجرای سرود ملی

2 خوش آمد گویی توسط سر کار خانم مژگان نقشبندی به همراه اعلام برنامه

3- آشنایی با روش های کاوشگری و مراحل اجرای آن توسط خانم نقشبندی 

4- توزیع  پوشه حاوی :1)بروشور الگوی تدریس کاوشگری 2)CD جشنواره الگوهای تدریس نفرات برتر استان  3)فرم ارزیابی سوالات شیمی (2) خرداد 86  طرح شده توسط گروه استان  4)فرم برنامه عملیاتی  5)شرح نمون برگ شماره 6

5- پرسش و پاسخ در مورد روش کاوشگری

6- پذیرایی و استراحت به مدت 10 دقیقه

بخش دوم:

در بخش دوم مطالب زیر توسط آقای ظهرابی مطرح گردید:

1- جایگاه و وظایف سر گروه های آموزشی

2- جایگاه و رسالت دبیرخانه شیمی و چگونگی انتقال آن به استان کرمانشاه

3- بررسی برنامه عملیاتی دبیرخانه راهبری شیمی و گروه شیمی استان کرمانشاه

4- ملاک های ارزیابی از برنامه عملیاتی

5- ایجاد انگیزه برای مشارکت دبیران در روش های کاوشگری

6- شرح چگونگی استفاده ازفرم های نقد و بررسی سوالات شیمی 2 در خرداد 87

7- ایجاد انگیزه برای سر گروهها برای بازدید از فرایند تدریس و آزمایشگاه های دبیران شیمی

8- پرسش و پاسخ درمورد مطالب آموزشی و اداری

9- معرفی بعضی از نرم افزارها ، وبلاگ و سایت های مرتبط

10- نظر سنجی و توزیع فرم شرکت در جلسه

بخش سوم :

ارائه مطالب توسط برخی از سرگروههای نواحی و مناطق

1-اشاره به کاربردی شدن مفاهیم علمی باذکر یک داستان توسط آقای دبیری سر گروه شیمی ناحیه 1

2-معرفی کتاب و نرم افزار آزمایشگاه شیمی VLABتوسط خانم کمانکش سرگروه شیمی ناحیه 2

مصوبات :

1- مطالعه روش های نوین تدریس شیمی و انتقال تجارب به دبیران توسط سر گروهها

2- ایجاد وبلاگ گروه شیمی ناحیه یا منطقه و ارسال آدرس آن به گروه شیمی استان.

3- بازدید از فرایند تدریس و آزمایشگاه شیمی با رویکرد اصلاح گرانه توسط سر گروه شیمی ناحیه یا منطقه

4- جمع آوری امضا از داوطلبان رشته آموزشی شیمی در مقاطع کارشناسی ارشد برای دبیران شیمی استان در دانشگاه رازی

5- تمهید مقدمات بازدید دبیران شیمی از مراکز صنعتی یا دانشگاهی استان توسط سر گروه

6- ایجاد انگیزه برای شرکت دبیران در مسابقات موجود در برنامه عملیاتی

7- رعایت تقویم اجرایی برنامه عملیاتی گروه آموزشی و مدیریت زمان اجرا توسط سر گروه

8- نظم و دقت در پرکردن فرم مخصوص نقد و بررسی شیمی 2 توسط سر گروه

صورتجلسه گردهمایی سرگروههای آموزشی استان کرمانشاه

 

بسم تعالی

صوتجلسه ی گردهمایی گروه شیمی استان کرمانشاه در آبانماه 1386

 

          اولین گردهمايی سرگوههای آموزشی شيمی نواحی و مناطق استان کرمانشاه در روز شنبه مورخ 26/8/1386 در محل پژوهش سرای دانش آموزی برگزار گرديد.

جلسه همراه با قراعت قرآن مجيد شروع شد.

جناب آقای محمدی ضمن سلام و خوش آمد گویی به همکاران محترم در گروههای آموزشی به

بررسی عملکرد گروهها در سال گذشته و قدردانی از گروهای برتر ، برنامه عملياتی سال تحصيلی جديد (87 _ 86 ) پرداختند.

سپس سخنرانی در خصوص ارزشيابی پيشرفت تحصيلی و چگونگی اجرای ارزشيابی مستمر توسط سرکار خانم نقشبندی ايراد گرديد.

پس از آن چند سوال در رابطه با مطالب درسی توسط همکاران مطرح شد و پاسخ مناسبی برای آن لحاظ گرديد.

 سپس مطالب مهم در عملکرد گروهها و  مشکلات آموزشی موجود در نواحی و مناطق ، راهکارها و پيشنهاداتی جهت رفع بهبود عملکرد گروههای آموزشی بشرح زير مطرح گرديد.

    1- با توجه به برگزاری جشنواره روش های تدريس درس شيمی (3) و اهميت آن از سرگروههای آموزشی خواسته شد که در جلسه گروههای آموزشی ناحيه يا منطقه خود به اهميت موضوع در جمع همکاران اشاره نموده و از همکاران بخواهند به طور فعال و با آمادگی کامل در اين جشنواره شرکت کنند . ضمناً افراد برتر در نواحی و مناطق نيز مورد تشويق کتبی قرار گرفته و امتياز مربوط به آنرا در ارزشيابی خود کسب نمايند.

    2- با توجه به اهميت ويژه مسابقات علمی _ آزمايشگاهی دانش آموزان مقرر گرديد سر گروههای محترم در اين خصوص برنامه ی منظمی داشته باشند و دانش آموزان انتخابی با آمادگی و آگاهی کامل در مسابقات شرکت کنند و با توجه به اينکه اين کار به برنامه ی فوق العاده نياز دارد لذا همکاران پيشنهاد نمودند که بر اساس ساعات اضافه کار جهت پربار نمودن دانش آموزان برتر در هر ناحيه ي منطقه اقدامات لازمه صورت پذيرد. همچنين مديران محترم مدارس نيز همکاری لازمه را بعمل آورند.

   3- مقرر گرديد که نواحی و مناطق بروشور ها و مقالات آموزشی را در موعد تعيين شده در برنامه ی عملياتی به استان ارسال نمايند تا اقدامات بعدی انجام گيرد.

   4- برای گروههای آموزشی نواحی و مناطق که رتبه اول تا سوم را در سال تحصيلی ( 86 – 85 ) کسب نموده اند در خواست تشويقی شد و همکاران اظهار نمودند که هيچگونه تشويقی در يافت ننموده اند ، اين موضوع موجب دلسردی همکاران شده است.

   5 – نظارتی که قرار بود گروههای آموزشی بر ساعات تدريس دبيران داشته باشد در برخی از نواحی و مناطق ناديده کرفته شده و موجب مشکلاتی گرديده از جمله :

  الف ) در شهرستان ... : هر دبير می تواند 36 ساعت تدريس داشته باشد ابتدا نفرات اول 36 ساعت خود را انتخاب کرده و نفرات آخر بطور پراکنده در چند دبيرستان مختلف ساعات خود را پر می کنند .اين عمل موجب افت کاری خواهد شد در حاليکه اگر ابتدا 24 ساعت موظف داده شود سپس اضافکار به هر دبیر داده شود حد اقل شانس پراکندگی ساعات کمتر شده و حق کسی ضایع نخواهد شد

 ب) منطقه ی ...: به استناد عدم تدريس آقايان در مدارس دخترانه ، 81 ساعت تدريس شيمی را به يک نفر خانم داده اند که باعث پايين آمدن کيفيت تدريس و يادگيری دانش آموزان می شود.

     6- همکاران اظهار نظر نمودند که بازديد از مدارس ارزش اجرايی ندارد و تذکرات داده شده از طرف همکاران بازديد کننده ارزش اجرايی ندارد و بی فايده است.

   7- مقرر گرديد که نواحی و مناطق گزارش عملکردی خود را مستند ، و در موعد تعيين شده در برنامه ی عملياتی به استان ارسال نمايند تا اقدامات بعدی انجام گيرد.